Tiedotteet 2018

Satamien työkiistassa sovinto, lakonuhka väistyi -

9.2.2018 - Turun, Naantalin, Rauman, Kokkolan ja Oulun satamien nosturinkuljettajia ja satamavalvojia koskenut lakonuhka on väistynyt. Osapuolet hyväksyivät työkiistan sovintoesityksen tänään puolenpäivän aikaan.

Satamien työkiistassa uusi sovintoesitys -

9.2.2018 - Sovittelija on antanut uuden sovintoesityksen Turun, Naantalin, Rauman, Kokkolan ja Oulun satamien työkiistassa. Osapuolten on annettava vastauksensa esitykseen tänään klo 12.00. Mikäli asiassa ei päästä yhteisymmärrykseen, nosturinkuljettajat ja satamavalvojat aloittavat työnseisauksen näissä satamissa maanantaina 12.2. klo 6.00.

Viittä satamaa koskevan työriidan sovittelu jatkuu -

8.2.2018 - Valtakunnansovittelijan nettisivujen mukaan Turun, Naantalin, Rauman, Kokkolan ja Oulun satamien nosturinkuljettajia ja satamavalvojia koskevat neuvottelut jatkuvat edelleen. Kiistassa oli annettu sovintoesitys, jonka satamia edustava Avainta ry kuitenkin tänään hylkäsi.

Naantalin, Turun, Rauman, Kokkolan ja Oulun satamien lakonuhka 12.2. alkaen -

7.2.2018 - Avaintyönantajat ry:n sekä Suomen Merimiesunionin ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n väliset työehtosopimusneuvottelut ovat edelleen käynnissä ja tämänhetkisen tiedon mukaan jatkuvat viimeistään torstaina 8.2.2018. Työntekijäliittojen ilmoittama nosturinkuljettajien sekä satamavalvojien lakonuhka viidessä Suomen satamassa maanantaista 12.2. alkaen on edelleen voimassa, mikäli neuvotteluissa ei päästä sitä ennen tulokseen.

Pääosa DHL Freightin Suomen ja Skandinavian välisestä liikenteestä kulkee Turun ja Naantalin satamien kautta, joten toteutuessaan lakko aiheuttaisi sille merkittäviä viiveitä. Mahdollinen reititys muiden satamien kautta aiheuttaisi myöskin lisäkustannuksia ja -viiveitä.

Seuraamme neuvottelutilannetta tiiviisti ja tiedotamme asiakkaillemme tarvittaessa lisää. Mahdollisessa lakkotilanteessa teemme parhaamme viiveiden minimoimiseksi.

Lumentulo haittaa liikennettä manner-Euroopassa -

7.2.2018 - Voimakas lumentulo haittaa liikennettä useissa manner-Euroopan maissa, mm. Ranskassa, osassa Saksaa, Itävallassa, Kroatiassa ja Sloveniassa, sekä myös Virossa. Keliolosuhteet aiheuttavat viiveitä myös rahtikuljetuksille.

Poliittinen mielenilmaisu 2.2. aiheuttaa viiveitä kuljetuksille -

31.1.2018 - SAK:n ja ammattiliittojen järjestämällä poliittisella mielenilmauksella perjantaina 2.2. on vaikutuksia myös DHL Freightin maantierahtikuljetuksille.  Ahtaajat eivät pura tai lastaa laivoja kaikissa Suomen satamissa 2.2. klo 6.00 - 3.2. klo 6.00., mikä aiheuttaa viiveitä osalle kappaletavaraa sekä täysiä kuormia. Viennissä olemme pyrkineet aikaistamaan lähetysten noutoja yhteistyössä asiakkaidemme kanssa ja mm. kappaletavara lähtee matkaan pääosin jo torstaina. Tuonnin jakeluissa saattaa esiintyä viiveitä myös ensi viikon alkupuolella. Lisätietoa antaa DHL Freightin asiakaspalvelu.

Puolaan 30 tunnissa! Nopea kappaletavarayhteys Vantaalta Varsovaan -

31.1.2018 - DHL Freight on avannut uuden nopean alkuviikon kappaletavarayhteyden, joka vie lähetykset Vantaan terminaalistamme Puolaan Varsovan terminaaliin 30 tunnissa. Maantiekuljetus lähtee Suomesta keskiviikkoaamuisin ja saapuu Varsovan terminaaliimme torstaina iltapäivällä, jolloin lähetykset jaetaan vastaanottajille Puolassa perjantain ja maanantain aikana.
Myös loppuviikon kappaletavaralähdön aikataulu on nyt entistä nopeampi. Olemme aikaistaneet lauantain kappaletavaralähtöjemme saapumisaikaa Varsovaan 24 tuntia, eli lähetykset saapuvat Varsovan terminaaliin maanantaisin. Näin pystymme palvelemaan 1-2 vuorokautta aiempaa nopeammilla kuljetusajoilla Puolassa.
Myyntiyhteyshenkilösi DHL Freightissä antaa mielellään lisätietoja.

Naantalin, Turun, Rauman, Kokkolan ja Oulun satamien lakonuhka siirtyi kahdella viikolla -

26.1.2018 - Viiden sataman nosturinkuljettajia ja satamavalvojia koskeva lakonuhka on siirtynyt kahdella viikolla. Päätöksen siirrosta teki työministeri sovittelijan esityksestä. Lakko voi alkaa aikaisintaan 12.2., mikäli ratkaisua työriitaan ei sitä ennen löydy. Alunperin lakon oli ilmoitettu alkavan 29.1.2018. DHL seuraa tilanteen kehittymistä tiiviisti; päivitämme tilannetietoa nettisivuillemme ja tiedotamme asiakkaillemme tarvittaessa palvelumahdollisuuksistamme.

Lakonuhka mm. Naantalin ja Turun satamissa 29.1. alkaen -

25.1.2018 - Suomen Merimiesunioni sekä Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ovat ilmoittaneet torninosturinkuljettajien sekä satamavalvojien aloittavan maanantaina 29.1. klo 6 lakon viidessä Suomen satamassa, ellei näitä koskevissa työehtosopimusneuvotteluissa päästä sitä ennen yhteisymmärrykseen. Tilanteen sovittelu on siirtynyt valtakunnansovittelijan alaisuuteen ja ratkaisun toivotaan syntyvän ennen maanantaita.

Mikäli lakko toteutuu, se tulee aiheuttamaan viiveitä sekä tuonnissa että viennissä DHL Freightin Skandinavian liikenteelle, joka kulkee Turun ja Naantalin satamien kautta. Pyrimme tarvittaessa reitittämään kuljetuksia mahdollisuuksien mukaan niiden käytävien kautta, joihin lakko ei vaikuta, mutta viiveet ja lisäkustannukset ovat todennäköisiä. Seuraamme tilanteen kehittymistä tiiviisti ja tiedotamme asiakkaillemme tarvittaessa palvelumahdollisuuksistamme.

Poliittinen mielenilmaisu perjantaina 2.2. - vaikutuksia kuljetuksille -

25.1.2018 - SAK järjestää perjantaina 2.2. poliittisen mielenilmauksen, jossa on mukana useita sen jäsenliittoja. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT seisauttaa Suomen satamat 24 tunniksi 2.2. klo 6.00 - 3.2. klo 6.00. Mielenilmauksella on vaikutuksia on myös kuorma-autoalalle sekä terminaalien toiminnalle.

Oletuksena on, että 2.2. klo 6.00 - 3.2. klo 6.00 ahtaajat eivät pura tai lastaa laivoja Suomen satamissa. Tästä aiheutunee jonkin verran häiriöitä DHL Freightin toimitusaikoihin sekä vienti- että tuontikuljetuksissa. Odotamme tietoa varustamoilta mahdollisista poikkeusaikatauluista, jotta voimme suunnitella kuljetusyksiköiden kulun mahdollisia viiveitä minimoiden. Suosittelemme mahdollisuuksien mukaan aikaistamaan vientilastauksia alkuviikolle.

Talvimyrskyt haittaavat kuljetuksia Euroopassa -

18.1.2018 Myrskysää manner-Euroopassa haittaa mm. maantiekuljetuksia, erityisesti Saksassa ja Alankomaissa. Myrskyn vaikutukset tuntuvat myös rautateillä, joten viiveet ovat mahdollisia Italian ja Suomen välisissä kuljetuksissa, joista suuri osa kulkee Pohjois-Saksan ja Veronan välillä rautateitse.

Kovan tuulen ja merenkäynnin vuoksi odotettavissa on myös viiveitä Suomen ja manner-Euroopan väliseen laivaliikenteeseen.

Talvimyrsky aiheuttaa viiveitä Ruotsin sekä Norjan ja Tanskan liikenteille -

17.1.2018 - Kovan tuulen ja merenkäynnin seurauksena Ruotsin ja Suomen välisiä laivavuoroja on jouduttu perumaan, mikä aiheuttaa viivästyksiä myös DHL Freightin tuonti- ja vientikuljetuksille. Telakointien vuoksi viikkojen 2-8 aikana laivaliikenteessä on muutenkin vähemmän kapasiteettia, ja myrsky vaikeuttaa tilannetta entisestään.

Norjassa liikenneolosuhteet ovat tällä hetkellä erittäin haasteelliset. Siellä lumimyrsky viivästyttää maantiekuljetuksiamme.

DHL Freightin asiakaspalvelu antaa tarvittaessa lisätietoja lähetyksienne kulusta.